BrightLights
Lucia_Rijker__Wim_Kluvers__carousel_medium-1483968800

Dream School: drop-outs in de ring

Volgens de wet moeten jongeren zonder startkwalificatie (een vwo-diploma, havo-diploma of mbo-diploma op niveau 2 of hoger) tot hun achttiende onderwijs volgen en ingeschreven staan bij een school. Desondanks stoppen er elk jaar 25.000 jongeren voordat ze een startkwalificatie hebben behaald. Dit heeft grote gevolgen voor hun verdere leven: zonder startkwalificatie kun je enkel je geld verdienen met laagbetaald werk of via een uitkering.

Schoolverlaters op weg naar succes

Zestien schoolverlaters geven deze tienduizenden jongeren een gezicht in het realityprogramma Dream School (NTR). Zij hebben besloten om hun leven te veranderen. Ze hebben spijt van hun beslissing en kiezen vrijwillig om een drie weken durend lesprogramma te volgen, in de hoop dat dit hen zal motiveren om terug naar school te gaan, want geen van allen voelt zich prettig bij hun deprimerende toekomstbeeld.

Ex-bokskampioene Lucia Rijker en oud-schooldirecteur Eric van ’t Zelfde staan aan het hoofd van de school. Beiden brengen de nodige ervaring met zich mee: Rijker stopte vanwege een moeizame thuissituatie ooit zelf met school, maar wist ondanks haar tegenslag twee wereldtitels te behalen. Van ‘t Zelfde wist in een paar jaar tijd de Hugo de Grootschool in Rotterdam, toentertijd de slechtste school van Nederland, uit het slop te trekken en deze landelijk tot een van de best presterende scholen te transformeren. Hun doel is om de jongeren aan de hand van gastlessen van zeer succesvolle Nederlanders (onder andere topadvocate Inez Weski en oud-politicus en adviseur Jack de Vries) te inspireren tot het gaan volgen van een opleiding.

Portie drama

Reality-tv gedijt op drama, en Dream School zou geen realityprogramma zijn wanneer alles vlekkeloos zou verlopen. De eerste aflevering geeft de worstelingen van de jongeren én de docenten goed weer. Ondanks het feit dat de jongeren allemaal vrijwillig deelnemen, zijn de meesten moeilijk te motiveren. Halverwege de eerste dag gaan er twee jongeren er vandoor om te blowen. Anderen zitten hele lessen stiekem op hun telefoon. Het destructieve gedrag waar ze in hun schooltijd mee kampten, zetten ze hier voort. Ook vinden de gastdocenten het moeilijk om goed op de deelnemers aan te sluiten: als Inez Weski het verzoek krijgt om minder moeilijke woorden te gebruiken, geeft ze aan dat ze deze zal “trachten te vermijden”, waardoor de voelbare afstand tussen haar en de deelnemers alleen maar groter wordt.

Draai om de oren

Naarmate de dag vordert, zijn Rijker en Van ‘t Zelfde het erover eens dat het niet goed gaat. Bij Brahim, een intelligente, maar tegendraadse jongen, pleit Van ’t Zelfde voor “een stevige draai om de oren”. Rijker is daar geen voorstander van: Brahim heeft die draai om de oren al zo vaak (en zonder effect) gekregen. Ze gooit het over een andere boeg tijdens de laatste bijeenkomst van de dag. Brahim, die vroeger bokswedstrijden heeft gespeeld, wordt uitgedaagd om met Rijker te sparren. Rijker geeft hem, samen met de rest van de groep, er verbaal van langs na afloop: Brahim en de anderen zouden juist nu, op tv, een voorbeeld moeten zijn voor andere jongeren zoals zij. “Jullie hebben allemaal potentie, maar [zijn] te lui om iets te doen!” Dat besef lijkt erin te hakken bij de groep. De voorheen stoere Brahim staat er letterlijk en figuurlijk verslagen bij. Het is te hopen dat ze deze gedachte kunnen vasthouden gedurende de rest van het programma. Het is namelijk zeer de moeite waard om de ontwikkeling van deze jongeren te volgen.

Voor mij als aankomend docent is het interessant om te zien hoe belangrijk het is om de jongeren bezig te houden: de lessen waarbij de jongeren zelf aan het woord zijn of aan de slag gaan (politiek, fotografie) verlopen het succesvolst. Afgezien van ex-vwo-leerling Tess kunnen de leerlingen niet naar lange uiteenzettingen luisteren. Hoewel Dream School zich richt op schoolverlaters, is de les voor mij als aankomend docent duidelijk; leerlingen krijgen pas echt zelfvertrouwen wanneer ze ervaren dat ze iets kunnen. Alleen maar moeten luisteren is hier zichtbaar demotiverend.

Rivka

Rivka

Redacteur van Brightlights.nl, 20. Studeert Engelse literatuur aan de Universiteit van Amsterdam. Heeft net de minor Educatie afgerond en zou nu het liefst haar eigen school oprichten. Is verder groot fan van poëzie (lezen en zelf schrijven) en arthouse-films, maar dit maakt haar nog geen hipster. Eet graag en kookt slecht. Hoopt ooit in het laatste verandering te brengen.

Reageren