BrightLights
chinalead

Throwback naar Beijng: mijn hoogtepunten

Het reisverslag van Beijing – mijn hoogtepunten

In dit artikel blik ik terug op de hoogtepunten van de studiereis naar Beijing met SquibS. Het vorige artikel ging over het onderzoek dat we verrichten en de impact van deze reis. Deze reis was voor mij een mooie afsluiter van mijn middelbareschooltijd, omdat ik bijna 3 weken zelfstandig, zonder dat ik terug kon vallen op mijn ouders, aan de andere kant van de wereld was.

Dan mijn topmomenten. Dansen in het Zomerpaleis, mijn dag als reisleider, presenteren op een Internationale Conferentie in Beijing, een fietstocht door onder andere de Hutong-wijken, een bezoek aan de Nederlandse Ambassade, het traditionele dorp Cuandixia, Gala-avond, de markten, Dubai en mijn letterlijke hoogtepunt: de Chinese Muur beklimmen.

chinamuur

De Muur

We hebben een middag op de Chinese Muur gelopen en dat was echt indrukwekkend. We liepen daar alleen en er leek verder niemand te zien, een bijzondere situatie. Voordat we de Chinese Muur opgingen, werden we benaderd door een Chinese gids die een prachtige route wist. Zij heeft ons een fantastisch stukje van de muur laten zien waar nauwelijks andere toeristen waren!

Ondertussen waren bouwvakkers een deel aan het verbouwen. Vanwege die verbouwing moesten wij een stukje om de muur heen lopen! Het beklimmen van de Chinese Muur was letterlijk mijn hoogtepunt van de reis.

chinapaleis

Dansen in het Zomerpaleis

Tijdens de lunchpauze in het Zomerpaleis kwam een oude mevrouw een radio ophangen in een boom. Samen met een paar anderen begonnen we te dansen. Iemand haalde er een Chinees kindje bij en opeens kwamen alle Chinezen onze kant op. Voordat ik het wist wilde iedereen met ons op de foto: ‘Can I take picture?!’ werd de hele tijd gevraagd. Het was heel onwerkelijk om de hele tijd op de foto gevraagd te worden.

Mijn dag als reisleider

Iedereen heeft een dag waarop hij/zij de ‘vlaggendrager’ was. Diegene was verantwoordelijk voor het programma van de hele dag: van ‘s ochtends vroeg het ontbijt regelen tot ervoor zorgen dat iedereen ’s avonds weer in hostel is. Op mijn dag zijn we naar de Verboden Stad, het Jingshanpark, een Hutong en de Lampionnenbuurt geweest.

chinaverboden

De Verboden Stad

Wat is de Verboden Stad prachtig zeg! Het is zo overweldigend en je voelt je zó klein! Overal waar je kijkt zie je mooie gebouwen en het is zó gaaf! Ik heb een hele tijd samen met anderen rondgelopen maar ook nog een tijdje alleen om de omgeving op mij in te laten werken. Het is echt zó indrukwekkend!

Daarna zijn we naar het Jingshanpark gegaan waar je een prachtig uitzicht hebt over Beijing. Daar heb ik nog traditionele kleding aangehad en gefotografeerd alsof ik een keizerin was zoals hieronder te zien is.

chinakeizerin

Als keizerin op de foto

Vervolgens zijn we door een Hutong (een traditionele woonwijk) gelopen waar we een gloednieuw huis hebben bekeken, middenin de oude buurt. Het gloednieuwe huis werd door 2 oude mensen bewoond en de man heeft ons daarna geholpen met eten bestellen bij het restaurant in de straat.

Ik heb veel geleerd van deze dag als dagleider. In het begin zei ik vaak van ‘zullen we gaan jongens?’ en nam ik te weinig initiatief. Ik had zelf door dat ik wat meer leiding moest nemen en daar werd ik terecht ook op aan gesproken. Daarna ging het eigenlijk stukken beter en was het meer van: “Kom op, we gaan!”

Presenteren op een Internationale Conferentie in Beijing

We hebben met zijn allen een presentatie gegeven en het is zo gaaf om te kunnen zeggen dat je op een internationale conferentie in Beijing hebt gesproken! Iedereen heeft een stukje gepresenteerd. Veel van deze stukjes bevatten een persoonlijk verhaal, die bij een bepaalde kleur van de Spiral Dynamics theorie hoort. De Spiral Dynmics theorie is een hele interessante theorie waar je hier wat meer over kunt lezen.

chinalead

Presenteren op de internationale conferentie

Deze presentatie was voor mij een bevestiging van de groei die ik dat jaar heb doorgemaakt. Tijdens de presentatie in Münster las ik mijn verhaal voor van een blaadje terwijl ik, zo’n 3 jaar later, in Beijing mijn verhaal gepresenteerd heb op een internationale conferentie. Na onze presentatie hebben we veel complimenten gekregen en werden we uitgenodigd voor het diner. Nog steeds blik met veel trots terug op deze pres(en)tatie!

Fietstocht

Het schijnt dat Beijing de fietshoofdstad is van de wereld!.Wij hebben zelf een middagje door Beijing gefietst en wat is het ontzettend gaaf om langs Tiananmen Square en de Verboden Stad te fietsen. Tijdens de fietstocht zijn we ook door verschillende hutongs gefietst en hebben we gepauzeerd bij het Nationaal Operagebouw en bij een prachtig meer.

Een bezoek aan de Nederlandse Ambassade

Tijdens het bezoek aan de Nederlandse Ambassade hebben we uitgebreid gesproken met het personeel van de Ambassade. Ze hebben ons uitgelegd wat de Nederlandse Ambassade allemaal doet en wat hun dagelijks werk inhoudt. Leuk om te horen, en naderhand hebben we nog in de buurt geluncht.

Het traditionele dorp Cuandixia

We hebben een nachtje geslapen in een oud en traditioneel dorp. Vanaf een prieeltje op een berg heb je ontzettend mooi uitzicht over het dorpje. Vanaf daar zie je goed hoe oud het dorp is. Het grappige is dat het internet daar veel sneller was dan in ons hostel in Beijing!

chinadorp

Uitzicht vanaf het prieeltje op het dorp Cuandixia

Gala-Avond

Tijdens de reis hebben we een traditionele Chinese opera gezien – en helaas ook gehoord. Het was prachtig om te zien, maar het geluid was minder. Op een andere avond hebben we het Nationaal Jeugdorkest horen spelen in hét Operagebouw van Beijing. Deze show was zeer indrukwekkend. Klassieke muziek heeft niet mijn voorkeur, maar het was zó mooi om te horen. We hadden eerste rij kaartjes en konden het hele orkest goed zien. Iedereen had mooie kleren meegenomen voor deze avond en voor het optreden gingen we in het gebouw luxe uit eten.

chinagala

De markten

In de buurt van de oude Hutongs zijn veel markten te vinden, zowel binnen als buitenmarkten. Je kunt op de markten van alles kopen; eten, kleding en zelfs de nieuwste gadget. Op een buitenmarkt hebben we allemaal gerechten gegeten, het één wat exotischer  dan de ander. We zijn ook nog naar een indoormarkt gegaan. Hier hebben we veel souvenirs gekocht, ik voor een prikkie na heel wat afdingen.

Dubai

We kwamen ’s ochtendsvroeg aan in Dubai en rond een uur of 6 waren bij de zee. Bijna iedereen is met kleren en al in zee gaan zwemmen. Het gekke is dat het rond die tijd al warm is. Rond 9 uur vertrokken we te voet naar de indoor shopping mall. Achteraf is gebleken dat we ruim 4 km gelopen hebben in de bloedhete zo.  De meeste tijd hebben we in de airco doorgebracht omdat het buiten gewoonweg te warm is om rond te lopen. Toen we de volgende ochtend wilden inchecken was er een probleem: ons vliegtuig was overboekt en er was dus geen plaats meer voor ons. Er werd ons toen een overnachting in een 5 sterrenhotel aangeboden en plaatsen op de eerste vlucht de volgende ochtend. Ter compensatie kregen we toen ook nog een retourvlucht Amsterdam-Dubai. Het was ontzettend gaaf om zoiets een keer mee te maken!

chinahotel

Het luxe 5-sterrenhotel

Al met al was het een geweldige reis! Het is onvergetelijk wat we allemaal hebben meegemaakt en de herinneringen zijn mij zeer dierbaar. Er zijn nog geen plannen voor volgende reizen, maar er staan wel weer leuke activiteiten op de planning met Squibs! Wil je ook een keer naar een SquibS activiteit? Kijk dan voor meer informatie op de agenda van SquibS.

Nathalie

Sinds het begin van BrightLights schrijf ik uiteenlopende artikelen: van persoonlijke ervaringen tot politieke kwesties en artikelen met praktische tips. Inmiddels ben ik 21 jaar en studeer ik aan de Universiteit Twente. Naast mijn studie vind ik het erg leuk om af te spreken met vrienden en vriendinnen, luister ik veel muziek, sport ik regelmatig en experimenteer ik graag met suikervrij koken.