BrightLights
mierzoet

Leven zonder suiker

De afgelopen tijd waren er aanzienlijk veel documentaires op NPO te zien over voeding. Van Broodje Gezond en 3Doc tot Keuringsdienst van waarde. Verder was er ook een reeks documentaires over onderwerpen als obesitas en afvallen op NPO te zien in de docu-serie Focus: wie maken je dun?. Het zien van deze documentaires heeft mij aan het denken gezet over (mijn) voeding. Vooral de aflevering over vers sinaasappelsap en cola heeft mij de ogen geopend: blijkbaar zit er net zoveel suiker in verse sinaasappelsap als in cola. Dit is getest door ze allebei uit te koken. Zelf dacht ik gezond bezig te zijn door verse sinaasappelsap te drinken, maar het sap wordt vergeleken met het drinken van vloeibaar suiker, alles behalve gezond dus.

Na het zien van deze documentaires ben ik me gaan verdiepen in eten met zo min mogelijk suiker. In eerdere artikelen heeft Leonie al geschreven over suikermarketing en fastfoodfabrikanten. In dit artikel ga ik meer vertellen over mijn nieuwe levensstijl gebaseerd op het boek 100% suikervrij in 30 dagen van Carola van Bemmelen. Mocht je hier zelf mee willen experimenteren, dan is het raadzaam om te overleggen met je huisarts of een diëtiste omdat deze suikervrije levensstijl aanzienlijk anders is dan wat je nu gewend bent.

100%?

Natuurlijk kan je nooit helemaal 100% suikervrij eten omdat er ook suiker zit in gezonde producten, zoals fruit. Het gaat mij erom dat ik zoveel mogelijk de geraffineerde suikers uit mijn voeding schrap. Dit betekent dat ik bijna alles zelf vers maak: van pastasaus en saus voor rijstgerechten tot vers speltbrood en quiche from scratch! In de boekenreeks die ik heb gebruikt, staan aanzienlijk veel recepten voor alle maaltijden en zelfs voor suikervrij drinken.

Voorbereiding

Op de website van het boek is een handige lijst met tips te vinden, waar ook de spelregels van de levenswijze te lezen zijn. De sugarchallenge bestaat uit 3 fases waarbij in de voorbereidingsfase het belangrijk is dat je het aantal tussendoortjes zoveel mogelijk afbouwt en erop let dat je veel water drinkt. Verder bouw je de suikerinname af. Gedurende de eerste fase, merkte ik dat ik de pakjes en zakjes die ik eerder altijd maakte en heerlijk vond, steeds minder lekker vond smaken. Wellicht kwam dit door het besef dat er veel suiker in zit en dat het eigenlijk geen goede voeding is. Gedurende deze fase heb ik ook de verschillende boeken gelezen ter voorbereiding op fase 2.

Sugarchallenge

Fase 2 is de daadwerkelijke suikervrije fase waarin je gedurende 30 dagen geen suikers of producten eet die zich in je lichaam gedragen als suiker. Op de site is een lijst te lezen met regels over wat je per maaltijd mag eten en de hoeveelheid per maaltijd. Belangrijk tijdens deze fase is om genoeg gezonde vetten en eiwitten te eten. Verder wordt er door veel mensen te weinig water gedronken. Richtlijn voor het aantal liters water dat je moet drinken, is je gewicht gedeeld door 30. Een laatste belangrijke regel is dat je niets meer eet na 21.00: het beste kun je tussen 8 en 8 eten.

Na 30 suikervrije dagen is de suikerbewuste fase aangebroken. In deze fase is het belangrijk dat je de regels uit de 2de fase blijft volgen, maar er zijn uitbreidingen waardoor je bijvoorbeeld natuurlijke zoetstoffen mag eten en af en toe een glas vruchtensap of frisdrank mag nemen. Door deze uitbreidingen, is bijvoorbeeld een gezond recept voor pepernoten in december mogelijk.

Persoonlijke resultaten

Zelf ben ik nu zo’n 2 weken bezig met fase 2 en ben ik al ruim 2 kilo afgevallen. Verder voel ik mij fitter en alerter door deze manier van eten. Gelukkig heb ik geen last van afkickverschijnselen als hoofdpijn. Verder merk ik dat ik door het suikervrije eten minder behoefte heb aan koekjes, snoepjes, chips en andere ongezonde dingen. Wel kijk ik elke dag uit naar de avondmaaltijd, omdat ik dan nieuwe suikervrije recepten kan uitproberen.

De komende paar weken zit ik nog in fase 2 van de uitdaging. Wel heb ik al besloten om na de sugarchallenge door te gaan met de suikervrije levensstijl. Hoe ik mijn nieuwe levensstijl ga toepassen als ik bij vrienden blijf eten of uit eten ga, dat moet ik nog ontdekken. Een ander nadeel is dat ik soms oude favoriete gerechten mis, maar door online naar nieuwe recepten te zoeken, ontdek je vanzelf veel lekkere suikervrije recepten.

Nathalie

Nathalie

Sinds het begin van BrightLights schrijf ik uiteenlopende artikelen: van persoonlijke ervaringen tot politieke kwesties en artikelen met praktische tips. Inmiddels ben ik 21 jaar en studeer ik aan de Universiteit Twente. Naast mijn studie vind ik het erg leuk om af te spreken met vrienden en vriendinnen, luister ik veel muziek, sport ik regelmatig en experimenteer ik graag met suikervrij koken.

Reageren