BrightLights
Mark

Facebook: liever kattenplaatjes dan actualiteit

Facebook heeft voor de verandering weer eens zijn algoritme aangepast. Dat doen ze nou anders nooit: nog maar drie keer dit jaar! De gevolgen verschillen per verandering, maar ditmaal pakken ze de journalistiek aan. Facebook gaat meer content van je vrienden in je timeline laten zien en minder van pagina’s die je leuk vindt. En ook van pagina’s an sich gaan ze content filteren; entertainment krijgt een plekje hoger in je timeline. Hierdoor moeten journalisten dus harder dan ooit hun stukken marketen om het zichtbaar te maken op sociale media, vechtend tegen kattenplaatjes en filmpjes van zingende tienermeisjes. Zucht.

Zodra je Facebook opent, wordt dus alles leuker en zul je minder ‘echt’ nieuws tegen komen. Althans, dat is het idee. Fijn, als je Facebook als enige medium gebruikt om de wereld om je heen te volgen. Zelf ben ik geïnteresseerd in tech en de ontwikkelingen daarvan en daardoor ben ik lichtelijk bezorgd.. Gaat Facebook straks, zoals Google al doet, bepalen wat we als eerste en het meeste zien, om zo onze mediaconsumptie volledig te besturen? Pak uw alu-hoedjes, lieve lezers: dit wordt wat!

Het bedrijf heeft door middel van zijn verbeterde algoritme, wat een soort code is wat ‘rekent’, straks betere grip op je feed. Het filtert spam eruit, laat meer gedeelde dingen zien van vrienden, maar dus minder journalistiek. Voor de pagina’s van de mainstream media zal het weinig tot geen verschil maken, maar de kleinere blogs worden hier de dupe van. Even preken voor eigen parochie; Brightlights is ook al niet zo flitsend op social media. Gaan wij het dus voelen? Waarschijnlijk wel.

Op deze manier kan Facebook heel gemakkelijk volledige nieuwsfeiten, in theorie, buiten beschouwing laten en vervangen voor kattenplaatjes. Het is bekend dat Facebook sowieso al niet zo lekker objectief is in bijvoorbeeld het Amerikaanse presidentsdebat (het highlight content van kandidaat X meer dan van kandidaat Y), maar dit kunnen ze straks dus nog verder uitbreiden. Zo ging de wereld van een open web, met meer nieuws dan ooit beschikbaar onder je duim, naar een gesloten wereld waarin onze nieuwsconsumptie straks volledig bepaald wordt door de rekenmethodes van giganten als Google en Facebook. Fijntjes. Alu-hoedjes kunnen af, trouwens.

Om mee af te sluiten, een filmpje dat de spijker op humoristische wijze op de kop slaat.

Joran-Lars

Joran-Lars

Joran-Lars is 18, Adjunct-hoofdredacteur, volgt een opleiding die 'm geen fluit interesseert en komt zijn dagen door met zijn voetjes op tafel. Buiten school besteedt hij zijn tijd vooral aan lezen en schrijven, en het ondernemen van de meest doldwaze avonturen. Schrijft bij Brightlights over alles wat hem te binnen schiet, wat vaak resulteert in een klaagzang. Lezen op eigen risico!

Reageren