BrightLights
VDlogo

V&D weet niet van ophouden

Voor wie dacht dat de soap rond de V&D voorbij was: fout. Ronald Kahn, de man achter onder andere CoolCat, en zijn twee zakenpartners Jaco Scheffers en Ronald van Zetten, komen in beeld. Kahn zat al langer achter V&D aan, maar greep er op het laatste moment net naast. Nu zet hij samen met de heren V&D voort als… webwinkel?!

Jep. Kahn heeft samen met de heren voor enkele miljoenen, exacte bedrag is tot dusver onbekend, de merkrechten en domeinnamen van V&D overgenomen. Het idee is om van V&D een succesvolle webwinkel te maken met soort gelijke producten als ‘vroegah’, maar dan online. Ook sluiten de heren een terugkeer in het straatbeeld niet uit, maar laten we dit nog even buiten beschouwing houden. Hoe kan het nu dat Kahn nu toch nog V&D heeft weten te bemachtigen?

De curatoren noemen het ‘de redding van een van Nederlands grootste consumentenmerken’, de overname van vrijwel alle rechten. Let wel, dat is dus wat Kahn & co (officieel trouwens Retail Ventures Holding B.V.) overnemen. Intellectuele rechten, de domeinnaam, het recht op de naam. Geen pand, geen werknemers, geen producten; alleen ‘rechten’. Slimme zet, want zo kunnen de topondernemers het bedrijf zo goed als van de grond af uitbouwen.

Een van de ondernemers die instapt is Ronald van Zetten. Kennen we die? Jazeker, meneer was van 2003 tot 2015 de eindbaas van HEMA. Ervaring genoeg zou je zeggen, net als Kahn was hij jaren in de retail actief. Scheffers kennen we wat minder goed, maar dit is de rechterhand van Kahn binnen CoolInvest, dat weer het bedrijf is achter (je verwacht het niet) CoolCat.

Van Zetten had ook nog wel wat te melden over de ‘overname’: “Ik ben blij en trots dat ik, samen met mijn collega-ondernemers Roland Kahn en Jaco Scheffers van Cool Investments, dat eerder bij een mogelijke doorstart van de V&D-warenhuizen was betrokken, het roemruchte merk V&D en alles wat daarbij hoort een nieuw leven mag helpen geven. We zijn vol plannen om V&D weer een sterk en gezond merk van alle Nederlandse consumenten te maken. In eerste instantie online, maar op termijn wellicht ook weer in het Nederlandse straatbeeld.”

De webwinkel wordt nu het ‘nieuwe V&D’ genoemd, ik mag hopen dat ze het toch wel gewoon V&D dopen. Wie willen er nog leveren aan het ‘nieuwe’ V&D na het faillissement, zou je denken? Nou, heel simpel; alle vorige leveranciers. Aldus de curatoren van BLIX doen de leveranciers allemaal netjes mee met webshop, die zo snel mogelijk online moet gaan.

Nu ben ik benieuwd, wat denk jij? Heeft V&D een kans van slagen als webshop, of zie je het niet zo snel gebeuren. Het feit blijft namelijk dat er al miljoenen webshops zijn, dus het wordt een lastig gevecht voor V&D om zich hier tussen te wurmen. Maar Kahn staat er om bekend dat hij niet snel opgeeft en een waar genie is als het gaat om ondernemen, iets minder op vrouwengebied trouwens; meneer had een tijdje een relatie met Sylvana ‘Denk’ Simons,  dus ik ben erg benieuwd. We gaan het zien. Het nieuwe V&D, of het nieuwe faillisement.

Joran-Lars

Joran-Lars

Joran-Lars is 18, Adjunct-hoofdredacteur, volgt een opleiding die 'm geen fluit interesseert en komt zijn dagen door met zijn voetjes op tafel. Buiten school besteedt hij zijn tijd vooral aan lezen en schrijven, en het ondernemen van de meest doldwaze avonturen. Schrijft bij Brightlights over alles wat hem te binnen schiet, wat vaak resulteert in een klaagzang. Lezen op eigen risico!

Reageren