BrightLights
introductiefilm

Burton: een school voor levenslessen

De afgelopen maanden kwam Burton Academie, een nieuwe kostschool voor veelbegaafden, in het nieuws door zijn bijzondere lijst aan gastleraren. Zowel Mark Rutte als Jort Kelder zijn al gestrikt als gastdocenten. Een uitgebreide lijst aan bekende en onbekende bijzondere docenten zou getalenteerde leerlingen moeten inspireren om het maximale uit hun levensweg en carrière te halen.

Het idee en de methode van Burton kennen we nog niet in Nederland. Burton biedt niet alleen een opleiding, maar organiseert ook cursussen die een week of een weekend duren. Tevens willen ze een tijdelijk onderkomen bieden aan mensen die onderzoek doen of een boek schrijven. Een hoop gedreven geesten in een inspirerende setting, zo ziet oprichter Lodewijk Dekker het voor zich.

Als bedenker en directeur is Dekker de vereenzelviging van dit initiatief. De peptalks en levenslessen die hij geeft, doen vermoeden dat hij een geluksgoeroe is. Zijn ideeën vinden echter vooral hun oorsprong in kunst en geschiedenis. Met Burton Academie hoopt hij zijn motto mee te geven; volg je passies.

Hoe ben je eigenlijk op het idee gekomen om Burton op te richten?
“Het idee komt voort uit een droom die ik al lang had. Eigenlijk vroeg ik me toen ik een jaar of twaalf was al af of het onderwijssysteem niet meer te bieden had. Het werd mij steeds duidelijker dat er een gigantische kloof bestaat tussen je eigen wereld en de wereld die school je bij probeert te brengen. Als leergierig type blijf je verlangen naar nieuwe verhalen, die nieuwe werelden openen. Terwijl je op school hooguit feitenkennis onderwezen krijgt. Scholen beoordelen leerlingen niet op hun talenten of dromen, ze kijken hooguit in hoeverre je meegaat in hun autoriteit. Terwijl er in de realiteit een groot verschil zit tussen talent en volgzaamheid, eigen ideeën bedenken en andermans ideeën herkauwen.

Mijn moeder heeft me door de middelbare school geloodst. Al die jaren kreeg ik een beeld ingeprent dat de situatie zou verbeteren zodra ik op de universiteit kwam. Daarbij had ik een romantische voorstelling, ik dacht aan Britse films waarbij negentiende-eeuwse Oxfordstudenten in een klein groepje college krijgen in de kamer van de professor. In werkelijkheid zit je wederom met veel te veel mensen in een kale ruimte gepropt, waarbij je weer het systeem trouw moet zijn.

Later ben ik gaan werken voor een krant en bij musea. Daar hield ik me wél bezig met de nieuwe verhalen waar ik zo naar verlangde. Als journalist ontdek je nieuwe gebeurtenissen en ideeën, die je moet vertalen naar een bericht dat iedereen kan lezen. Bij het museum was dit van een nog groter belang; je moet het voor elkaar krijgen om de abstracte schoonheid van levenloze werken over te brengen. Burton was eigenlijk een logisch vervolg.”

Waarom heb je voor de vorm van een tussenjaar gekozen?
“Je kunt Burton benutten als een tussenjaar maar ook als afsluiting van je opleiding. We krijgen studenten die willen leren over zichzelf door naar de wereld te kijken. Dat betekent dat je na de middelbare school kunt komen, maar ook wanneer je op een dood punt in je studie staat of wanneer je bent afgestudeerd. Burton is overigens ook toegankelijk voor studenten die geen diploma’s hebben. Het gaat ons er om wat jij te bieden hebt, niet om wat andere mensen daarvan vinden. Een diploma is nuttig in de wereld, maar het zegt natuurlijk niets over wat je kunt. Hierdoor zitten er op Burton studenten met heel verschillende leeftijden. Dat zorgt voor een prachtige wisselwerking en bijzondere vriendschappen.”

Hoe ziet het curriculum eruit? Waar ligt de focus?
“Het kernbegrip van de opleiding is leiderschap. Door te leren hoe je jezelf begrijpt en je eigen identiteit definieert, ben je in staat om je dromen te begrijpen en ze te realiseren. In eerste instantie vinden we persoonlijk leiderschap belangrijk. Maar als je bewust bent van jezelf, je passies en je kwaliteiten, straal je dat ook uit op je omgeving. De Burtonstudenten van vorig jaar halen hun studies vaak met hoge cijfers en zonder vertraging, ze bouwen een indrukwekkend cv op. Dit gebeurt niet omdat we ze meegeven dat je maatschappelijk succesvol moet zijn, maar omdat we ze leren hoe belangrijk het is om op je eigen doelen af te stevenen en niet bij de pakken neer te zitten.

Er is ook veel aandacht voor algemene kennis. Tegenwoordig krijgen scholieren en studenten weinig kennis meer mee van kunst, literatuur, muziek en geschiedenis. Al deze dingen dragen bij aan het begrijpen van je condition humaine (een term van de filosoof André Malraux, red). Ofwel je ‘menselijke toestand’, het gat in je hart dat gevuld moet worden.”

Wat is die menselijke toestand en waarom vind je het zo essentieel?
“Ik denk dat ieder mens een bepaalde eenzaamheid in zich heeft. Ik noem dat de ‘fundamentele eenzaamheid’. Dat is het stukje van je hart waar niemand bij kan. De beste ouders niet, noch je allerbeste vriend(in), zelfs die ideale man of vrouw kan daar niet bij. Toch proberen mensen die eenzaamheid meestal op te vullen door zich te binden aan anderen; ze willen een bevestiging die ze eigenlijk niet kunnen krijgen.

Hoe je hier mee omgaat is dé essentiële keuze in het leven. Veel mensen blijven hun hele leven op zoek naar iets of iemand die deze fundamentele eenzaamheid kan verzachten. Dat doen ze door hun hele leven op jacht te gaan naar erkenning: van anderen maar vooral ook door het vergaren van steeds meer status, een steeds mooier huis, een steeds meer bekendheid, steeds meer zaken en dingen die uitstralen: kijk mij, ik beteken iets.

Je moet daarentegen vooral erkenning krijgen van jezelf. Dat is het allerbelangrijkste. Wanneer je jezelf aankijkt in de spiegel en vraagt: beteken ik in het leven wat ik werkelijk wil betekenen? Volg ik mijn lot, roeping, bestemming of doe ik maar wat? Leef ik mijn leven of leef ik het zoals anderen dat voor mij willen? Want daar gaat het om. Daar heb je leiderschap voor nodig, zelfsturend leiderschap. Want wat heb je er aan om invloed en verantwoordelijkheid te dragen voor anderen wanneer je verslaafd bent aan jezelf? Je hebt daarentegen een unieke stem, waar je iets moois mee kunt doen.

Kunst en cultuur geven ons een besef van die menselijke toestand. Het doet ons begrijpen welke verlangens we hebben en hoe we ons verhouden tot de wereld. De beste boeken doen pijn, peuren in iets dat gevoelig ligt. Door begrip van te krijgen, leer je jezelf en anderen beter kennen.”

Dus het wordt een grote groep mensen die gezamenlijk eenzaam zijn?
“Nee, de eenzaamheid die veel veelbegaafden kennen, willen we verhelpen. Het idee dat je de enige bent die nadenkt over de essentie van het leven, wordt weggenomen. Leerlingen worden in contact gebracht met mensen, docenten en studenten, die op dezelfde manier in elkaar steken. Zodat er altijd andere leerlingen en docenten zijn die ze jaren later nog even kunnen bellen. Samen leer je hoe je erachter komt wie je bent, wat je werkelijk wilt en hoe je dat waarmaakt.”

Laten jullie alleen veelbegaafden toe, of komen er ook ‘normale mensen’ op af?
“De meeste mensen die zich aangetrokken voelen tot ons initiatief passen automatisch al in het plaatje van Burtoniaan. Ze zien het zitten om in the middle of nowhere met een groep intelligente mensen te werken aan zichzelf. Daarvoor moet je al op een bepaalde manier in het leven staan. We hebben gekozen voor de term ‘veelbegaafd’, omdat hoogbegaafd zo’n problematisch begrip is. Er zijn nog steeds volop discussies over welk IQ vereist is voor het label ‘hoogbegaafd’. Daarnaast is een IQ-test net zo betrouwbaar als het schoolsysteem; er zijn zat mensen die intelligent en getalenteerd zijn, maar niet perfect zullen scoren op een test.

Veel hoogbegaafden weten overigens niet dat ze hoogbegaafd zijn. Het merendeel is er niet bewust mee bezig of heeft zelfs nooit overwogen om zo’n test te maken. Mensen die niet weten wat hun IQ is moeten zich niet buitengesloten voelen door het label ‘hoogbegaafdheid’. Het maakt ze niet minder geschikt. Vaak weet ik het al na tien minuutjes met iemand gepraat te hebben: ‘Dat is er één!’.”

De meeste particuliere onderwijsinstellingen in Nederland zijn alleen een optie voor een financieel geprivilegieerde groep. Hoe ga je mensen uit andere milieus bereiken?
“We willen de tarieven zo laag mogelijk houden. Op dit moment zijn we nog op zoek naar een geschikte locatie, die zal uiteraard de precieze prijs bepalen. Wat we wel met zekerheid kunnen zeggen is dat de prijs niet veel hoger zal liggen dan de kosten van als student op jezelf wonen en een kamer huren. Zo is het voor praktisch iedereen betaalbaar.

Veel particuliere initiatieven bieden beurzen aan, maar dan blijft het toch gaan over één uitzonderingsgeval op een grote groep financieel begunstigde jongeren. Daarom streven we naar een kleine maandelijkse bijdrage, zodat het voor iedereen financieel gunstig is om naar Burton te komen. Burton is er niet om geld te verdienen. We willen zoveel mogelijk studenten helpen en werken daarom op basis van kostprijs.”

Iedere week bezoekt een gastdocent Burton om de studenten een week lang te onderwijzen. Hoe belangrijk zijn deze docenten?
“De docenten die we uitkiezen passen ook in het profiel van Burton. Ze zijn zich heel bewust van hun passies en kunnen daar enorm enthousiast over vertellen. Het is niet de bedoeling dat de docenten informatie verstrekken, een lesje politiek bijvoorbeeld, hun verhaal moet gaan over wat ze motiveert om te doen wat ze doen. Door al deze verschillende passies te laten zien, inspireren we de leerlingen. Ze zijn zeer belangrijk, dus. Het gaat erom dat je leert waar je inspiratie vandaan kunt halen.

Veel mensen die hun dromen hebben gevolgd, hebben een indrukwekkend cv. Niet alle docenten komen daarentegen uit de politiek of een bedrijfstop. Maatschappelijk succes is immers geen maatstaf voor een leven van betekenis. Vorig jaar was er bijvoorbeeld een docent die tegenwoordig gewoon fiscaal jurist is. Het bijzondere aan zijn verhaal is echter dat hij hiervoor zeventien jaar dakloos was. Op een moment is het hem gelukt om te gaan studeren en zijn hele leven om te gooien. Nu heeft hij werk waar hij ontzettend gepassioneerd over kan vertellen. Die man heeft een waanzinnig mooie kijk op het leven.”

Een bekende naam op de lijst is Mark Rutte. Waar gaat hij over vertellen?
“Rutte heeft geschiedenis gestudeerd en dat blijft één van zijn grootste passies. Hij zal vooral vertellen over zijn specialisatie, de vaderlandse geschiedenis, waar hij enorm enthousiast over kan spreken. Zijn andere grote liefde is klassieke muziek, als je daarover met hem praat, zie je zijn ogen oplichten. Dat zal dus ongetwijfeld aan bod komen.

Natuurlijk zal hij ook vertellen over het werk dat hij doet. Dit gebeurt alleen niet op de manier van werkzaamheden benoemen. Die kan iedereen opsommen. Het gaat om zijn ervaring met leiderschap, keuzes maken en hoe je je als persoon je niet uit het veld laat slaan.”

Wat is het belangrijkste dat je studenten wil meegeven in de tien maanden Burton?
“Ik wil ze laten zien dat ze zelf de controle kunnen nemen over hun leven. Veel mensen leven op de automatische piloot, hun keuzes zijn een product van de meningen van hun omgeving. Je wordt echter het meest gelukkig van een leven dat je zelf hebt samengesteld. Hoe studenten dat leven willen samenstellen doet er niet toe, zolang ze zich bewust worden van hun eigen verlangens. Burton moet laten zien dat er in een mensenleven immens veel kansen zijn om te grijpen. Het is zonde om die links te laten liggen. Burton biedt tien jaar levenservaring in tien maanden.”

Het programma van 10 maanden gaat eind september van start. In de zomer biedt Burton ook week- en weekendprogramma’s over persoonlijk leiderschap. Voor meer informatie kun je een mail sturen naar lodewijk@lodewijkdekker.nl of de website bezoeken.

Nora

Nora

Hoofdredacteur van Brightlights.nl. In het dagelijks leven studeert ze geschiedenis in Amsterdam en is ze altijd bezig met 10 projecten tegelijkertijd. Ging van vwo naar havo en weer terug naar versneld vwo. Wordt week van stoffige literatuur en kriebelig als ze niet kan schrijven. Organisatiejunkie, omdat haar hoofd een oerwoud, dierentuin of 10-baanssnelweg is.

Reageren