BrightLights
Leiden

Interview: hoogbegaafdheid op de universiteit

Naar aanleiding van de conferentie ‘Een leven lang hoogbegaafdheid in ontwikkeling’ heb ik Simone Keijsers geïnterviewd. Het interview ging over de mogelijke uitdagingen en problemen die (hoog)begaafde studenten tegen kunnen komen tijdens hun studie aan de universiteit. Het artikel over de conferentie zelf is hier te lezen.

Simone Keijsers is werkzaam als studiekeuze en loopbaanadviseur bij de Universiteit Leiden. Verder is ze ook Studievaardigheidstrainer en Hoogbegaafdheidsbegeleider. Zelf is ze aan drie verschillende studies begonnen waarvan ze de laatste heeft afgemaakt: Spaans, Pedagogiek en Zweedse Taal en Letterkunde. Nadat ze haar propedeuse Spaans behaalde, begon ze aan de studie Pedagogiek omdat ze niet wist wat ze wilde studeren. Uiteindelijk is Simone Keijsers Zweedse Taal en Letterkunde gaan studeren en die studie heeft ze afgemaakt.  Simone is op meerdere universiteiten werkzaam geweest en werkt inmiddels al 16 jaar bij de Universiteit Leiden.

Hoogbegaafdheid

Door persoonlijke belangstelling is Simone zich gaan verdiepen in het onderwerp hoogbegaafdheid. “Hoe meer kennis je over het onderwerp hoogbegaafdheid vergaart, hoe meer hoogbegaafden je ziet”, aldus Simone. Simone komt door haar functie vooral de hoogbegaafde studenten tegen die ergens moeite mee hebben. Verreweg de meeste hoogbegaafde studenten die ze tegenkomt, hebben problemen met uitstelgedrag, perfectionisme en faalangst. Verder komen studenten ook langs vanwege problemen met hun studiekeuze en studievaardigheden. Zo vinden veel hoogbegaafden het lastig om tentamens te maken; ze snappen wat de docent nou precies als antwoord op een vraag wil zien. Hoogbegaafde studenten komen dus langs met een heleboel verschillende problemen, waar gelukkig vaak wat aan gedaan kan worden. Zo kan de begeleidingsgroep voor hoogbegaafde studenten uitkomst bieden.

Begeleidingsgroep

Simone Keijsers heeft inmiddels meerdere begeleidingsgroepen voor hoogbegaafde studenten gecoacht. De eerste groep begon in 2013 en inmiddels wordt er drie keer per jaar met zo’n begeleidingsgroep gestart. Het idee van een begeleidingsgroep is ontstaan na een klankbordgroep met hoogbegaafde studenten. Uit die brainstormsessie met hoogbegaafde studenten is een lijst gekomen met mogelijke uitdagingen. Verder bleek er en wens te zijn vanuit de hoogbegaafde studenten voor extra begeleiding, maar ook om contact te hebben met andere hoogbegaafde studenten.

De begeleidingsgroep duurt 10 weken en bestaat uit 5 bijeenkomsten. Gedurende de eerste bijeenkomst wordt er informatie verstrekt over hoogbegaafdheid en bepalen de deelnemers waar ze aan welke vaardigheden ze willen werken. Tijdens de eerste bijeenkomst moeten de hoogbegaafde studenten de lijst invullen waarna ze een probleem uitkiezen wat ze willen oplossen. Dat probleem moet natuurlijk wel een behapbaar probleem zijn, zodat het in 10 weken kan worden opgelost. De rol van Simone in dit proces is een coachende rol om de studenten te prikkelen om verder te komen.

Buddysysteem

Daarnaast is er een verplicht buddysysteem. Hierdoor moeten de studenten met tenminste één iemand uit de groep contact opnemen tussen de bijeenkomsten door om te peilen hoe ver de ander is in het bereiken van zijn of haar doel. Aan het einde van de 10 weken is er een afsluitende bijeenkomst met een lunch voor de hoogbegaafde studenten van deze begeleidingsgroep, maar de studenten van voorgaande groepen zijn dan ook welkom.

Leuke extraatjes

Simone krijgt positieve feedback over de begeleidingsgroep en de deelnemers vertellen andere studenten erover. De begeleidingsgroep helpt studenten dus, al is het alleen al vanwege de herkenning die de studenten krijgen doordat ze andere hoogbegaafde studenten leren kennen. Wat dat betreft zijn er (helaas) veel overeenkomsten tussen de middelbare school en de universiteit: “Universitaire opleidingen zijn niet ingericht voor hoogbegaafde jongeren. Het wordt gemaakt voor de gemiddelde student, met leuke extraatjes voor hoogbegaafden.” Die leuke extraatjes kunnen het volgende zijn: extra vakken volgen van een andere studie of een tweede studie erbij volgen, een bestuursfunctie naast je studie doen of een honoursprogramma volgen. “In Leiden is er ook de mogelijkheid om het Leiden Leadership programma te volgen”, zo vertelde Simone nog.

Praktische tips tegen uitstelgedrag

Op dit moment is de Universiteit Leiden de enige universiteit in Nederland die zo’n begeleidingsgroep heeft voor hoogbegaafde studenten. Het zou natuurlijk fantastisch zijn als er op meerdere universiteiten zoiets mogelijk is. Omdat dat nu nog niet het geval is, heb ik hieronder nog een aantal praktische tips tegen uitstelgedrag van Simone opgesomd, voor studenten die geen begeleidingsgroep hebben op hun universiteit. Verder is een algemene tip van Simone dat je keuzes moet leren maken, want je kan niet overal ‘ja’ op zeggen. Deze praktische tips tegen uitstelgedrag zijn zowel voor studenten als voor middelbare scholieren nuttig:

– Leer plannen. Bij het maken van die planning kan je beter te pessimistisch plannen dan te optimistisch.
– Leer jezelf te motiveren om die planning uit te voeren.
– Als iets niet leuk is, probeer er op een creatieve manier iets leuks van te maken. Zoals bijvoorbeeld door het maken van een liedje of gekke zinnen maken met de woordjes die je moet leren.

Nathalie

Nathalie

Sinds het begin van BrightLights schrijf ik uiteenlopende artikelen: van persoonlijke ervaringen tot politieke kwesties en artikelen met praktische tips. Inmiddels ben ik 21 jaar en studeer ik aan de Universiteit Twente. Naast mijn studie vind ik het erg leuk om af te spreken met vrienden en vriendinnen, luister ik veel muziek, sport ik regelmatig en experimenteer ik graag met suikervrij koken.

Reageren