BrightLights
formules

Ik ben gewoon geen bèta! Of misschien toch…

Vorig jaar sloeg ik de derde klas van het gymnasium over en begon ik in de vierde. Ik had daardoor natuurlijk wel een achterstand in een aantal vakken. De eerste toets-week was dan ook een fiasco, in het bijzonder voor natuurkunde en wiskunde-B. Auw. Voor het eerst onvoldoendes voelt niet fijn. Na wat verder modderen dat jaar liepen een aantal vakken wel aardig (bio, Nederlands, ANW, maatschappijleer), sommige waren lekker makkelijk (Cambridge Engels), voor sommige vakken haalde ik nou niet echt hoge cijfers, maar zat ik toch boven het klasgemiddelde (Latijn, Grieks). Maar wiskunde en natuurkunde, tja… Ik bedacht ‘ik ben gewoon geen bèta!’ en ging voor een NG-profiel zonder natuurkunde in de vijfde dit jaar.

Maar bestaat ‘de bèta’ eigenlijk wel?

Gisteren las ik een interessant artikel (zie link onderaan) in de serie ‘the POWER OF MYTH’. Het begon met “…There’s one key difference between kids who excel at math and those who don’t…”. “Ja” dacht ik, “er is inderdaad maar één verschil: je kunt het of je kunt het niet! Simpel”. Maar het artikel, geschreven door twee Amerikaanse professoren economie, nam een andere wending.

In de jaren dat zij wiskundeles gaven zagen ze steeds hetzelfde patroon terug:

Er komen kinderen met verschillende mate van voorbereiding binnen bij wiskunde, sommige hebben wiskunde met de paplepel ingegoten gekregen, anderen helemaal niet (die ouders vinden vaak zelf dat ze ‘wiskunde niet kunnen’). In de eerste toetsen halen degenen die wel al goed voorbereid zijn hoge cijfers, en de anderen minder goede cijfers, of zelfs onvoldoendes. Degenen met minder goede cijfers trekken de conclusie dat ze gewoon ‘geen wiskunde persoon zijn’ en proberen het ook niet echt meer. Ondertussen denken de kinderen met hoge cijfers dat ze juist wél wiskunde personen zijn, en daarom ook harder gaan werken, en dus nog meer hoge cijfers halen.

Hierdoor wordt het ‘geen wiskunde persoon zijn’ dus een soort negatieve spiraal, waar je alleen uit kan komen door toch hard te gaan werken! Even pittig, want je hebt al een achterstand opgelopen natuurlijk. Maar die twee professoren zagen dat het wel werkte. Natuurlijk hebben bepaalde kinderen wel iets meer aanleg voor de technische vakken, maar dit relatief kleine effect wordt dus alleen maar enorm versterkt door de (in dit geval) positieve spiraal, van het denken dat je wel een bèta bent.

To be or to become

Het gaat om het verschil of je denkt dat je intelligentie iets is dat je ‘hebt’ en wat vast staat, of dat je denkt dat je aan intelligentie kunt werken, en er in kunt groeien. En parallel dus of je denkt dat je ‘nu eenmaal geen bèta bent’ of dat je misschien niet de juiste voorbereiding hebt, maar toch je bètakant kunt laten groeien. Dat zette me aan het denken.

Geneeskunde en natuurkunde, why oh why oh why…

De eerste zaterdag van de herfstvakantie ging ik naar de open dag van de Universiteit Leiden. Ik ging Klassieke Talen studeren, dat wist ik zeker sinds de open dag van vorig jaar, ik was immers geen bèta. Maar deze keer gingen we ook naar de presentatie over de studie geneeskunde. En eigenlijk vind ik die studie toch wel heel leuk! Het enige jammere is dat ik er NG mét natuurkunde voor moet hebben. Zou ik dan toch weer natuurkunde gaan doen? Waarom had ik het eigenlijk laten vallen? Slechte cijfers, dat was eigenlijk de belangrijkste reden geweest. Terwijl ik het best leuk vond. Bovendien zei mijn natuurkunde leraar laatst nog dat hij vond dat ik het best kon (vorig jaar had ‘ie niet helemaal doorgehad dat ik pas 12 was, voegde hij er aan toe). Daarom had hij me voor de Science Club gevraagd dit jaar.

Dus.

Experiment: voeg bewijs toe aan deze theorie

Nu ben ik nu aan het regelen dat ik vanaf het tweede kwartaal weer natuurkunde ga doen. Naar de lessen gaan lukt qua rooster niet, maar of dat nou zo erg is… Als ik het artikel goed begrepen heb is alles wat ik nodig heb doen: oefenen en geregeld te horen krijgen dat ik echt wel een enorme bèta kan zijn. Dat iedereen gewoon een bèta kan worden. Dus omgeving: bij deze de hint.

Wil je het artikel zelf lezen? Hier is de link:

http://qz.com/139453/theres-one-key-difference-between-kids-who-excel-at-math-and-those-who-dont/

Yara

Yara

Ik heet Yara en ben 12 jaar. Bij BrightLights ben ik redacteur en schrijf ik voornamelijk binnen het thema literatuur. Ik zit op het Stedelijk Gymnasium Schiedam in de vierde klas. Als ik niet bezig ben met schrijven voor BrightLights of huiswerk, speel ik graag cello. Ik zit ook in een orkest. Daarnaast doe ik aan indoor klimmen, waarmee ik mee heb gedaan aan de finale van de Zuid-Hollandse jeugdkampioenschappen.

2 reacties